úterý 1. března 2016

Déšť, déšť, déšť...

"And a little rain never hurt no one," zpívá Tom Waits v jedné ze svých balad na albu Bone Machine.


Co když ovšem deště není jenom trošku a romantika s ním spojená se mění v boj o to mít suché aspoň trenýrky? Ponechám dnes stranou úvahy o tom, že správný muž by měl mít deštník tak velký, aby uchoval v suchu i dámu s mimořádně rozkvetlou hrudí. Chci se věnovat situacím, kdy je člověk vystavený dešti intenzivnímu a dlouhodobě.


Přeskočím také informace o oděvech, které využívají membránu Gore-Tex. O tomhle materiálu se učí děti v první třídě a něco s ním má doma každý. (Ne každý už má doma bavlněné triko s gore-texem.)

Já mám navíc s gore-texem trochu problém. Na celodenní nošení mi moc nesedí. Víc se mi osvědčily softshellové materiály, které nejsou vyloženě nepromokavé, ale vodu odpuzují a před deštěm krátkodobě ochrání. Měl jsem možnost zúčastnit se testování kompletu šumperské firmy Tilak. Jednalo se o výrobek řady Tilak Military Gear, což je s ohledem na moji minulost civilkáře docela paradox. Jsem s tímhle kompletem hodně spokojený.


Na pořádný liják je nakonec stejně nejlepší pláštěnka. Ne tedy ta úplně obyčejná s mráčky nebo motýlky, ale pořádné pončo, nejlépe i s prostorem na batoh.


Ono když vás déšť zastihne v rumunských Karpatech ve výšce 2519 metrů, ani slušivá gore-texová bundička moc nepomůže. O elegantním deštníku s vyřezávanou dřevěnou rukojetí nemluvě. 



Co když ovšem nehrozí vyloženě průtrž mračen a dobrodruh chce působit alespoň trochu šik? Co když se navíc chce vyhnout umělým materiálům a preferuje materiály přírodní? Několik možností tady je, většinou nějak souvisí s impregnací oblečení.

Se zajímavou novinkou před časem přišla společnost Wrangler. Džíny a další oděvy z bavlny doplňuje impregnací pomocí pryskyřice. Ambassadorem řady Wrangler Denim Performance je Kimi Raikkonen,

Jiný způsob ošetření materiálu zvolila švédská společnost Fjällräven, která je u nás dobře známá. Jako ochrana proti vodě se u jejich oblečení používá speciální vosk.


Velmi zajímavou ochranou před deštěm jsou "olejové kabáty australáky". Hustě tkaná bavlna impregnovaná olejem nebo voskem má více než dvěstěletou tradici. Jednou z nejlepších značek australských "olejáků" je Scippis.


Nejzajímavějším nepromokavým materiálem je pro mne Ventile®. Jedná se o hustě tkanou stoprocentní bavlnu, jejíž vlákna při kontaktu s vodou výrazně zvětší objem a uzavřou otvory v tkanině tak, že skrz ni nepronikne další voda. Tento materiál byl vyvinut během druhé světové války pro RAF a u nás jej k výrobě oblečení používá šumperská firma Tilak. Ta je mi sympatická tím, že sídlí kousek od mého bydliště a šije výhradně v ČR.



Na závěr Tom Waits a pár písní s deštěm v textu. Nejprve A Little Rain, potom divočejší Rain Dogs s  divoce tancujícím Waitsem a na závěr, podle mě, jeho nejkrásnější balada Downtown tRain z alba Rain Dogs. Příjemný poslech.




Žádné komentáře:

Okomentovat